زمان جاری : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 4:36 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام مهمان گرامي؛
مهمان گرامي، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد


آیا میدانید؟ ایا میدانید :






تعداد بازدید 17
نویسنده پیام
immortal_punker آفلاین



ارسال‌ها : 3
عضویت: 28 /11 /1390
سن: 16
تاریخچه باشگاه و افتخارات و مقام های استقلال تهران
باشگاه دوچرخه سواران در چهارم مهر سال 1323 در خيابان فردوسي تهران پايه ريزي شد. بنيانگذاران اين باشگاه چند جوان نظامي و دانشجوي دوچرخه سواري بودند. اين باشگاه در ابتدا فقط به ورزش دوچرخه سواري اختصاص داشت، اما با گذشت زمان ساير رشته هاي ورزشي از جمله فوتبال در اين باشگاه شروع به فعاليت كردند. دوچرخه سواران از بازيكنان معروفي چون علي دانايي فر تشكيل شد و اين تيم از همان ابتدا پيراهن آبي را براي خود برگزيد، اين تيم به تدريج قدرت خود را به نمايش گذاشت و رقيبان اصلي آن روز دوچرخه سواران، دارايي، سرباز و شاهين بودند كه پيش از تشكيل دوچرخه سواران، رقابت باشگاهي در انحصار اين سه تيم بود. دوچرخه سواران در سال 1328 به نام( تاج) تغيير نام داد كه موسس آن سپهبد پرويز خسرواني و مدير باشگاه، سروان پرويز شيخوان و اولين مربي خارجي تيم نيز رايكوف از يوگسلاوي بود. نوع لباس تاج: پيراهن آبي با آستين سفيد، شورت ورزشي سفيد، جوراب سفيد با برگشت آبي . تيم تاج تا بهمن ماه 1357 كه انقلاب به پيروزي رسيد ، يعني در مدت 30 سال به عنوان يكي از تيم هاي طراز اول ايران و آسيا شناخته شد. پس از پيروزي انقلاب، نام تيم( تاج) به ( استقلال) تغيير كرد. اولين ديدار رسمي تيم دوچرخه سواران در 15 اسفند 1328 برابر شاهين و در حضور بيش از 20 هزار تماشاگر در ورزشگاه امجديه(شيرودي) برگزار شد كه در آن تيم دوچرخه سواران اولين گل و اولين پيروزي رسمي خود را به دست آورد. گل تيم دوچرخه سواران به اين شكل بود: توپي كه توسط بيوك جديكار، از روي نقطه كرنر بر روي دروازه شاهين فرستاده شد، وارد دروازه اين تيم شد تا دوچرخه سواران اولين بازي رسمي خود را با پيروزي 1-0 پشت سر بگذارند. اولين مربي تيم دوچرخه سواران مرحوم علي دانايي فرد بود، تيم فوتبال( تور) توسط وي تشكيل شده بود و همه بازيكنان آن تيم شاگردان وي بودند. پس از اينكه اين تيم، توانست تيم قدرتمند كارگران آبادان را شكست دهد ، مورد توجه باشگاه دوچرخه سواران قرار گرفت و قرار شد از آن پس تيم تور با نام دوچرخه سواران وزير نظر باشگاه دوچرخه سواران در مسابقات شركت كند. اولين سفر خارجي تيم تاج در سال 1329 به كشور افغانستان بود كه اين تيم توانست در يك بازي دوستانه تيم ملي افغانستان را 3-2 شكست دهد. از نكات بسيار جالب در اين سفر، خوابيدن نوبتي بازيكنان بر روي سقف اتوبوس بود، كه ( هشيار نژاد) بازيكن تاج از روي سقف اتوبوس به زمين افتاد ، اما بعد از 20 كيلومتر كه نوبت به تغيير خواب بازيكنان بر روي سقف اتوبوس شد، بازيكنان و راننده متوجه اين اتفاق شدند. آنها در بازگشت اين بازيكن را سالم در كنار جاده در حالي كه به خواب رفته بود، ديدند. خاطره ديگر در اين مسافرت، خرابي اتوبوس تيم تاج در دشت( دل آرام) افغانستان وگرسنگي بازيكنان اين تيم در اولين سفر خارجيشان بود.

جام های و افتخارات

استقلال تهران تنها تیمی از ایران است که ۴ بار به فینال جام باشگاههای آسیا رسیده است که ۲ بار به مقام قهرمانی در سطح آسیا رسیده و از این حیث پر افتخارترین تیم ایران است. به همین مناسبت ۲ ستاره بر روی پیراهن استقلال درج گردیده که به افتخار این دو قهرمانی می‌باشد. استقلال در مسابقات سراسری لیگ ۷ بار به مقام قهرمانی دست پیدا نموده‌است. همچنین استقلال با ۵ قهرمانی در جام حذفی و ۳ نایب قهرمانی پرافتخارترین تیم در ایران در فتح این جام است. همچنین تیم استقلال در مجموع با ۲ قهرمانی ۲ نایب قهرمانی و ۱ سومی پر افتخارترین تیم در دوران لیگ برتر است.

محتویات
۱ کشوری
۲ آسیایی
۲.۱ اولین قهرمانی در آسیا
۲.۲ دومین قهرمانی در آسیا
۲.۳ عناوین
۳ غیررسمی
۴ پانویس
[ویرایش]کشوری

جام تخت جمشید / لیگ آزادگان / لیگ برتر[۱]
قهرمانی (۵): ۱۳۸۵-۱۳۸۴، ۱۳۸۸-۱۳۸۷، ۱۳۵۳
نایب قهرمانی (۵): ۱۳۸۰
جام قدس
قهرمان: ۱۳۶۸
جام منطقه‌ای ایران
قهرمانی: ۱۳۵۰
لیگ دسته دو آزادگان[۲]
قهرمانی : ۱۳۷۲
جام حذفی
قهرمانی (۵): ۱۳۵۷، ۱۳۷۴، ۱۳۷۹، ۱۳۸۰، ۱۳۸۷
نایب قهرمانی (۳): ۱۳۷۸،
جام باشگاه‌های تهران
قهرمانی (۱۵): ۱۳۲۸، ۱۳۳۱، ۱۳۳۵، ۱۳۳۶، ۱۳۳۸، ۱۳۴۰، ۱۳۴۱، ۱۳۴۸، ۱۳۴۹، ۱۳۵۰، ۱۳۵۱، ۱۳۶۲، ۱۳۶۴، ۱۳۶۹ ۱۳۷۳
نایب قهرمانی (۷): ۱۳۲۵، ۱۳۳۰، ۱۳۳۷، ۱۳۴۸، ۱۳۶۱، ۱۳۶۸، ۱۳۶۹
جام‌حذفی باشگاه‌های تهران
قهرمانی (۴): ۱۳۲۶، ۱۳۳۰، ۱۳۳۷، ۱۳۳۹
نایب قهرمانی (۲): ۱۳۲۵، ۱۳۴۹
[ویرایش]آسیایی

[ویرایش]اولین قهرمانی در آسیا
در فروردین سال ۱۳۴۹ و در باشگاه لبریز از تماشاگر امجدیه (شهید شیرودی)، تیم‌های تاج از ایران و هاپوئل اسرائیل مسابقهٔ فینال جام باشگاهای آسیا را برگزار کردند. در این دیدار تیم تاج تا دقیقه ۸۳ یک بر صفر عقب بود که در این دقیقه غلام وفاخواه که به مرد جام‌ها معروف بود، گل تساوی را وارد دروازه حریف کرد و کار به وقت اضافه کشیدکه تیم تاج با گل مسعود معینی مدافع پیش تاخته خود در وقت اضافه قهرمان آسیا شد.

ترکیب تیم تاج که قهرمان آن دوره شد عبارت بود از: ناصر حجازی، علی جباری، مهدی لواسانی، جواد ا.. وردی، کاروحق وردیان، مسعود معینی، غلامحسین مظلومی، عزت جانملکی، جواد قراب، اکبر کارگرجم، علیرضا حاج قاسم، نصر ا...عبداللهی، مهدی حاج محمد، عباس مژدهی، منصور پورحیدری و مسعود مژدهی. یاران کمکی این تیم نیز غلام وفاخواه از عقاب و محمود خوردبین از پرسپولیس بودند. سرمربی تیم زدراکو رایکوف از یوگسلاوی بود.

[ویرایش]دومین قهرمانی در آسیا
استقلال در سال ۱۳۷۰ برای دومین بار موفق شد جام قهرمانی باشگاههای آسیا را به ایران بیاورد.

این تیم در بازی پایانی موفق شد با نتیجه ۲ بر ۱ از سد لیائولینگ چین بگذرد و قهرمانی را به خود اختصاص دهد. در این دوره عبدالصمد مرفاوی آقای گل مسابقات شد، مجید نامجو مطلق تکنیکی‌ترین بازیکن، عباس سرخاب بهترین بازیکن و احمدرضا عابدزاده بهترین دروازه‌بان جام شدند.

یاران استقلال در طی این جام عبارت بودند از : احمدرضا عابدزاده، حمیدرضا بابازاده، شاهرخ بیانی، شاهین بیانی، فرشاد فلاحت‌زاده، رضا حسن‌زاده، مهدی فنونی‌زاده، امیر موسوی‌نیا، صادق ورمزیار، رضا نعلچگر، جعفر مختاری‌فر، امیر قلعه‌نویی، رضا احدی، میرشاد ماجدی، ایمان عالمی، عبدالصمد مرفاوی، عباس سرخاب، عبدالعلی چنگیز، مسعود غفوری‌های اصل، ناصر عباسی، مرحوم امیر دولت‌آبادی، خسرو پارسا و مجید نامجو مطلق.

یاران کمکی این تیم نیز سید علی افتخاری، سید مهدی ابطحی بودند. سرمربی‌گری تیم نیز بر عهده منصور پورحیدری بود.

[ویرایش]عناوین
همچنین ببینید : عملکرد استقلال در بازی‌های بین‌المللی

جام باشگاه‌های آسیا[۳]
قهرمانی (۲): ۹۱-۱۹۹۰، ۱۹۷۰
نایب قهرمانی (۲): ۹۹-۱۹۹۸، ۹۲-۱۹۹۱
[ویرایش]غیررسمی

جام پرچم ترکمنستان[۴]
قهرمانی: ۱۳۷۶
جام بردولوی هند[۵]
قهرمانی: ۱۳۶۹
جام میلز هند[۶]
قهرمانی (۴): ۱۳۶۹، ۱۳۵۰، ۱۳۴۹، ۱۳۴۸
جام بین‌المللی خزر[۷]
قهرمانی: ۱۳۷۶
جام چهارجانبه کیش[۸]
قهرمانی: ۱۳۷۶

از سال 1377 تا 1390 2 قهرمانی در لیگ برتر و 4 قهرمانی در جام حذفی

و انشالله امسال هم قهرمانی در سال 1390


جمعه 28 بهمن 1390 - 01:20
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | تاریخچه باشگاه و افتخارات و مقام های استقلال تهران | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS